
via iemand uit mijn media netwerk werd ik gevraagd of ik eens met een van zijn managers te praten om hij het gevoel heeft dat zijn kwaliteiten niet helemaal uit de verf komen. Hugo is een beginnende, jonge ambitieuze manager (product lead) en heeft een samengesteld team van mensen uit de afdelingen sales, account management en productontwikkeling om een nieuw product in de markt te zetten. hij vindt het lastig om mensen aan te sturen die niet direct aan hem rapporteren terwijl hij wel eindverantwoordelijk is voor dit product. om Hugo meer in zijn kracht te zetten, hoopt hij met dit kaartje meer aandacht te kunnen geven aan zijn leiderschap. Hugo heeft het gevoel dat dit product zeker succesvol kan zijn, maar heeft moeite om intern de handen hiervoor op elkaar te krijgen. hij mist de hulp en commitment van het management en zijn team en denkt dat hierdoor de resultaten nog wat achter blijven. Hugo geeft toe dat hij best een afwachtende houding heeft aangenomen, en heeft het meeste zelf gedaan. hij heeft de salespresentatie gemaakt, het proces voor account management geschreven en georganiseerd. de laatste tijd is hij ook nog de new business gesprekken aan het voeren omdat de sales mensen nog niet in het product geloven. hij verwachtte meer input en ideeën van het team te krijgen, wat natuurlijk aan die anderen ligt. tijd voor actie voordat het nieuwe product in het afvoerputje verdwijnt. Hugo begint met de kaartjes en een van de kaartjes die overblijft is: “jij bent de leider”.
Hugo beseft zich wel dat hij als eindverantwoordelijke van dit nieuwe product meer het voortouw moet nemen. hij moet de project verwachtingen van de verschillende afdelingen en het management beter managen. het eerste actiepunt van dit kaartje gaat om een actie richting het management. Om meer commitment en sturing van het management te krijgen besluiten we dat Hugo pro-actief zelf de directie beter geïnformeerd moet houden. Hugo organiseert een bi-weekly meeting met het management waar de voortgang en eventuele show stoppers van het nieuwe product worden besproken. er is een vaste agenda en Hugo leidt de gesprekken. Hugo wil met deze gesprekken duidelijk maken dat hij meer input wenst van het management.
het tweede actiepunt heeft te maken met, ondanks dat Hugo de leider is, hij zich wel wat kwetsbaarder mag opstellen en niet alles zelf uit te voeren. Je inspireert je team namelijk niet door te laten zien hoe fantastisch jij bent, maar om te laten zien hoe geweldig je teamleden zijn. Dit resoneert wel, maar Hugo heeft moeite dit om te zetten in een wekelijks actiepunt. door meer hulp en input te vragen aan zijn team zal het vertrouwen dat de teamleden een onderdeel van het succes zijn, groeien.
het derde actiepunt is een gevoelig item. in een sessie vraag ik Hugo wanneer hij voor het laatst een compliment heeft gekregen voor zijn prestaties. al snel komen we uit bij de salarisverhogingen die hij zelf heeft afgedwongen tijdens zijn jaarlijkse beoordeling. als ik hem vraag hoe dat vroeger bij hem thuis was, bedenkt hij dat er bij hem thuis ook eigenlijk nooit complimenten werden uitgedeeld. je moest gewoon lekker meedoen en niet te ver buiten de lijntjes kleuren. als ik hem vraag of hij nog een compliment kan herinneren van zijn ouders kan hij zich twee situaties herinneren. als ik hem vraag wat dat met hem deed begint hij te glimmen van geluk. op de vraag of hij als leider, wel eens complimenten uitdeelt, wordt het direct stil. dit patroon wat in zijn systeem zit gaan we proberen te doorbreken met de derde actie om meer complimenten te geven aan zijn team.
we zitten nu halverwege het traject. hugo geeft aan dat de betrokkenheid van het management al is verbeterd. door meer te overleggen met het team en deeltaken te delegeren naar de juiste teams groeit het geloof en vertrouwen. het salesteam heeft zelf de presentatie aangepast en is nu zelf gesprekken bij hun klanten aan het voeren om het product te upsellen. in alle hectiek is Hugo nog niet toegekomen aan het geven van meer complimenten. we spreken af dat hij nu iedere week drie complimenten moet geven en deze moet opschrijven voor onze rapportage.
